ドイツ銀行グループ
Deutsche Bank Group
ドイツ銀行がデータから伝える「LGBTQ+インクルージョンが企業にもたらす効果」
ドイツ、フランクフルトを本拠地とする、ドイツ最大の金融機関であるドイツ銀行グループ。Tokyo Pride2025への協賛をはじめ、多様性の促進が経済的に及ぼす影響のリサーチに対しても支援もおこなっているという。その背景などをメンバーの皆さんにお聞きした。
取材・文/山本梨央 撮影/清原明音
「誰もが自分らしく働ける」文化が、ドイツ銀行の成長につながる
―まずはドイツ銀行グループの概要をお聞かせいただけますか?
ドイツ銀行グループ(以下ドイツ銀行)は、欧州に深く根ざしつつグローバル・ネットワークを有するドイツ最大の銀行です。日本におきましては1872年(明治5年)、ドイツ銀行は本店設立後2年で、初の海外支店として横浜に支店を開きました。それから150年以上の長い歴史のなかで、ドイツ銀行グループはドイツ証券株式会社、ドイツ銀行東京支店、そしてドイチェ・アセット・マネジメント株式会社を通じて日本のお客様へ様々な金融サービスをご提供しています。
―ダイバーシティ、エクイティ、インクルージョン(以下、DEI)に関しては、どのような取り組みに注力しているかお聞かせください。
ドイツ銀行ではインクルーシブな企業文化、つまり誰もが自分らしく働ける文化を重視してきました。こうした文化が根付いてこそ、優れた従業員の採用や定着、そしてクライアントへの高いサービス提供に直結すると考えています。持続的な成長をするためには、多様な人材の育成と成長がその目的の根幹を為すもの。適正な人材配置を念頭に、どのように協力し合い、導き、学ぶかを常に見据えています。
日本においては、2012年にdbPrideを設立。従業員ネットワークとして、LGBTQ+当事者の社員だけでなく、支援したいというアライも積極的に活動している状況です。有志の会員たちがそれぞれの目的意識を持ち、これまでにもLGBTQ+に関する意識を高めるため、外部講師を招いたセッション、また、管理職レベルを対象とした啓発イベントも行っています。
取り組みとしては、社内だけにとどまりません。社会貢献の観点から、認定NPO法人ReBitへの支援を通し、彼らのダイバーシティに関する教育研修やLGBTQ+の若者・学生へのキャリア構築に向けた活動のサポートなども行なっています。さらに、金融業界全体の活動である「LGBTファイナンス」のメンバーとして、より広い社会への理解促進にも取り組んでいます。
レポート結果で判明した、LGBTQ+インクルージョンが企業にもたらすプラスの効果
―「LGBTQ+インクルージョンに向けた投資家ガイド」の発行にも協賛されたとお聞きしました。どういったガイドなのか教えてください。
LGBTQ+インクルージョンに向けた投資家ガイドを発行したOpen for Business(O4B)は「インクルージョンとダイバーシティを取り入れる社会こそが、ビジネスや経済の持続的成長を促す」と言う考えを支持するグローバル企業が連携して設立した英国拠点の企業連合です。
ドイツ銀行はこのたび、O4Bが発行する「LGBTQ+インクルージョンに向けた投資家ガイド」の発行に協賛いたしました。 本レポートは、日本語にも翻訳されており、LGBTQ+インクルージョンがビジネスおよび経済にもたらすプラスの効果を、エビデンスと事実に基づいた議論を通じて明らかにしています。
当行は多様性とインクルージョンの推進が、持続可能な成長と社会的責任の両面で不可欠であると考えています。このレポートを通じて、グローバルビジネス界における一体的な声の形成と、各国・地域のリーダーネットワーク強化に取り組んでいます。
レポート結果の中で特に印象に残ったのは、LGBTQ+インクルージョンが企業の財務実績、ブランド力、採用力に明確なプラス効果をもたらしていることでした。たとえば、LGBTQ+インクルージョンの透明性が高い企業は、利益率が平均2.3倍高い結果が出ています。さらに、人材獲得や定着にも優れており、ブランド評価もより高いという実証データが示されていました。
―日本でも、このレポートに関するイベントを開催したそうですね。
2025年4月中旬、麻布台ヒルズオフィスにて、調査結果をテーマとしたイベントを開催しました。開始にあたり、日本におけるドイツ銀行グループ代表者である本間民夫がインクルーシブな職場文化の重要性に対するドイツ銀行のコミットメントが改めて共有、本イベントのためにニューヨークから来日したドイツ銀行「dbPride」のグローバルチェアであるジョン・ティリも登壇し、データを元にLGBTQ+インクルージョンが企業にプラスの効果をもたらすということについて解説しました。認定NPO法人ReBit代表理事の薬師氏と、dbPrideの日本代表であるバイディ・ガナパティも登壇し、パネルディスカッションも実施しています。当日、参加者には日本語版のレポートも配布されました。
参加者からは「このようなLGBTQ+インクルージョンに特化したイベントは、日本では大変珍しい。また参加したい」「具体的なデータがあることを知った。説得力ある内容だった」といった反響が寄せられました。
Tokyo Rainbow2025への協賛で目指す、ダイバーシティ支持の決意表明
―これらのレポートやイベントを通して、感じたことはありますか。
ドイツ銀行は、環境・社会・ガバナンスのサステナビリティを中核に据えたグローバル・ハウスバンク戦略の実現を目指しています。「そのためにも、誰もが自分らしく活躍できる企業文化」の醸成が、不可欠であると改めて示す機会になったと思います。
―最後に、Tokyo Pride 2025に協賛した背景もお聞かせください。
日本におけるダイバーシティ推進の姿勢を示すため、ドイツ銀行として自社の取り組みをより可視化し、積極的に推進していく必要があると感じています。特に、レポートの調査結果による「LGBTQ+インクルージョンが企業にプラスの効果をもたらす」という結果も、その必要性を強く感じるきっかけとなり、昨年に続き、ドイツ本社の取締役会メンバーのサポートのもと、Tokyo Prideの単独のスポンサーになることを決定しました。
これはTokyo Prideの意義ある取り組み、すなわちパレードへの貢献することで私たちの決意を表明させていただく機会と、従業員やアライがダイバーシティへの支持を新たにし、継続的に支援する目的でもあります。
Deutsche Bank's Data Tells Us What LGBTQ+ Inclusion Can Do for Businesses
A culture where “everyone can work as themselves” leads to growth at Deutsche Bank
–To begin, please tell us about Deutsche bank Group?
The Deutsche Bank Group (hereafter “Deutsche Bank”) is the leading financial institution in Germany, with a deeply rooted presence in Europe and extensive global network. In Japan, Deutsche Bank established its first overseas branch in Yokohama in 1872, just two years after its founding. Over its more than 150-year history, the Deutsche Bank Group has built a significant presence in Japan through entities such as Deutsche Securities Inc., Deutsche Bank Tokyo Branch and DWS investments Japan Ltd., offering a wide range of financial services to clients across the country.
–What is Deutsche Bank focusing on in terms of DEI? Please tell us about past initiatives and any new initiatives from 2024 and beyond?
Deutsche Bank values an inclusive corporate culture (a culture where everyone can work as their true selves), which we believe directly translates into the recruitment and retention of excellent employees and the provision of high-quality services to clients (the realization of the Global House Bank strategy).
For sustainable growth, the development and growth of diverse human resources is the foundation of our purpose. We are always looking at how to cooperate, lead, and learn, with the right talent allocation in mind.
In Japan, dbPride was established in November 2012, and LGBT employees and allies who support them are actively involved. We have been actively promoting awareness of LGBTQ+ issues through various initiatives, including our ongoing participation in the Tokyo Pride Parade. We also host sessions by inviting external speakers, as well as awareness events specifically designed for management-level employees.
In addition, from a social contribution perspective, we support the non-profit organization ReBit, which provides diversity education and training, and offers career support for LGBTQ+ youth and students. We are also a member of LGBT finance, which are activities of the entire financial industry.
Report reveals positive impact of LGBTQ+ inclusion on companies
-We understand that you also sponsored the “Investor Guide to LGBTQ+ Inclusion.” Could you please share the purpose behind this sponsorship and provide an overview of the report’s contents?
Open for Business (O4B), which published the Investor Guide to LGBTQ+ Inclusion, is a UK-based coalition of global companies formed through collaboration among businesses that support the understanding that a society embracing inclusion and diversity fosters sustainable business and economic growth.
Deutsche Bank proudly sponsored the publication of this guide. The report, which has also been translated into Japanese, clearly demonstrates through evidence- and fact-based analysis the positive impact that LGBTQ+ inclusion has on business and economic performance.
We believe that promoting diversity and inclusion is essential for both sustainable growth and fulfilling our corporate social responsibility.
Through this report, we are actively working to amplify a unified voice across the global business community and to strengthen networks of leaders advancing inclusion at the national and regional levels.
-Please tell us about the event you held in Japan regarding the report.
In mid-April, Deutsche Bank held an event at its Azabudai Hills office on the theme of LGBTQ+ inclusion and the results of the “Investor Guide to LGBTQ+ Inclusion” survey. In his opening remarks, Deutsche Bank Group representative Tamio Homma reaffirmed Deutsche Bank’s commitment to the importance of an inclusive workplace culture. In addition, John Tilli, Global Chair of dbPride at Deutsche Bank, who came to Japan from New York for the event, explained the positive effects of LGBTQ+ inclusion on improving corporate performance, securing talent, and brand reputation, based on data.
A panel discussion was also held, with Tamio Honma (Country Head), John Tilli (Lead for dbPride Global), Mika Yakushi (CEO of NPO Rebit) which Deutsche Bank supports, and Vaidy Ganapathy (Lead for dbPride Japan), taking the stage. A Japanese version of the report was also distributed to participants.
Participants responded with comments such as, “This kind of event dedicated to LGBTQ+ inclusion is very rare in Japan, and I would like to participate again,” and “I learned that there is concrete data. It was persuasive.”
Declaration of commitment to supporting diversity through sponsorship of Tokyo Rainbow 2025
-Please tell us if there was anything in the report results that particularly impressed you, or any points that you would like to implement at Deutsche Bank.
This event was an opportunity to reaffirm that Deutsche Bank’s vision of a “corporate culture where everyone can thrive as themselves” is essential to delivering on the bank’s Global Hausbank strategy, which places Sustainability—Environmental, Social, and Governance—at its core.
-Please tell us the background to your sponsorship of Tokyo Pride 2025.
As a sign of our support for diversity efforts in Japan and based on the findings of the O4B report that LGBTQ+ inclusion has clear positive effects on companies, we felt the need to make our efforts more visible and actively embrace them. This decision, supported by our board members, has been a step forward since last year in becoming an independent GOLD sponsor of Tokyo Pride.
We see this as an opportunity for us to demonstrate our commitment to Tokyo Pride’s impactful and meaningful work by contributing to the parade, and to renew our commitment to support diversity among our employees and allies.





