
ユニリーバ・ジャパン・ホールディングス合同会社
Unilever Japan Holdings G.K.

ユニリーバは「Be Yourself(あなたらしさ)」を大切にしています。それは、人が自分らしくあるときにこそ、力を発揮し、輝けることを知っているから。ユニリーバ・ジャパンでも、パーパスを持つブランドや、自分らしいキャリアや働き方を応援する制度、「ユニリーバ・プラウド」などの取り組みを通じて、誰もが自分らしく、ほこらしく、幸せに生きることが“あたりまえ”になる社会をめざしています。
Unilever values “Be Yourself”. This is because we know that people can reach their potential and thrive when they can be authentic selves. Unilever Japan is taking actions though our brands with purpose and our employee resource group “Unilever ProUd” to create a fairer, more socially inclusive world where everyone be true to yourself, proud, and happy.
よりフェアでインクルーシブな世界のために | Taking a stand for a fairer, more socially inclusive world
私たちは長年ダイバーシティ&インクルージョンを推進してきました。世界共通の成長戦略「ユニリーバ・コンパス」では、ダイバーシティ(多様性)、インクルージョン(受容)に加え、エクイティ(公正さ)を推進することを目標に掲げています。
≫ 詳しくはこちら:エクイティ、ダイバーシティ、インクルージョン
Diversity and inclusion have been one of our strategic priorities over years. Our global strategy “The Unilever Compass” sets targets to promote equity together with diversity and inclusion.
≫ Find more about Equity, Diversity & Inclusion
自分らしく、ほこらしく働き、生きられる社会への取り組み | Our Actions
誰もが自分らしく働ける組織文化や福利厚生制度などを整えながら、社外へも働きかけています。
日本における主な取り組み
ワークフォース:採用・活躍の推進
- 中途採用も含め、すべての選考過程で性別欄・写真・ファーストネームの記載を廃止
- 国内最大級のダイバーシティに関するキャリアフォーラムDiversity Career Forumに初年度から継続出展
ワークプレイス:人事制度・職場環境
- 世界共通の行動指針「企業行動原則」で、性自認・性的志向への差別も含め、あらゆる差別禁止を明記
- もし違反が疑われる場合には、365日・24時間、匿名でも社内のホットラインまたは社外の弁護士に相談可
- 同性パートナーにも配偶者と同様、結婚・忌日休暇、慶弔金の制度、看護・介護休暇、育児休業の制度を適用。また、準婚姻契約書の費用を補助
- トランスジェンダーへの配慮:通称・健康診断などで本人の望む性別を尊重。また、手術の際に休暇を付与
- 社内で理解を深め、バイアスを取り除いていく「#Unstreotype研修」などを実施
- 従業員リソースグループ「ProUd」とともに誰もが自分らしく、誇らしく働ける環境づくりを推進
マーケットプレイス:市場への働きかけ
- 世界各地でパーパス(目的・存在意義)を持つブランドを通して、LGBTQI+の方々への理解を深め、権利を守るための製品やキャンペーンを上市。日本でも「AXE UNITY限定レインボーフィルム」を2019年に発売。その後もラックスやダヴといったパーパスを持つブランドや、「#ジェンダーってなんだ?」キャンペーンなどを通じて、誰もが自分らしい一歩を踏み出すことを応援
コミュニティ:社会への働きかけ
- 東京レインボープライド、LGBT成人式、Business for Marriage Equalityなどの取り組みに賛同
- 都内の高校生を対象に無意識のバイアスをテーマにした「#Unstreotype ワークショップ」を実施
認定
上記のような取り組みが高く評価され、任意団体work with Prideが、LGBTQI+の方々が働きやすい職場づくりを日本で実現することをめざして策定した指標「PRIDE指標」において最高位の「ゴールド」を2023年・2024年と2年連続受賞しました。
Key Initiatives in Japan
Workforce: Talent attraction, recruitment and development
- Stopped asking gender, first name, and photos in all recruiting processes
- Sponsoring Diversity Career Forum continuously from the first year
Workplace: Policies and practices
- Our global Code of Business Principles requires all employees to treat everyone fairly and equally, without any discrimination including gender identity and sexual orientation. Employees are also required to immediately report actual or potential breaches to internal or external hotlines which are open 24hrs/356 days and accept anonymous reporting.
- Extended benefits to same-sex partners: marriage leave and allowance, bereavement leave and allowance, leaves for child care and family care. Also subsidizes the cost of quasi-marriage contracts.
- Granting recognition of preferred gender identity of transgender individuals. Also offering leaves when they undergo transitions.
- Providing “#Unstereotype training” to eliminate unconscious biases for mutual understanding.
- Promoting culture where everyone can feel proud of self and one another with an employee resource group ”Unilever ProUd”
Marketplace: Making positive impact through the market
- Our brands with purpose have been launching innovations and campaigns to speak up for LGBTQI+ community. In Japan, AXE launched “AXE UNITY rainbow film limited edition” in 2019. We are also supporting people to be themselves and take steps forward through our brands including Lux and Dove and campaigns such as “#What is gender?”
Community: Making positive impact with communities
- Sponsoring external events and networks for LGBTQI+ community, such as Tokyo Rainbow Pride, LGBT Coming of Age Ceremony, and Business for Marriage Equality
- Provided “#Unstreotype” workshop to high-school students
Recognition
Unilever Japan received “Gold” for the second consecutive year under Pride Index 2024 by work with Pride, an index to recognize LGBTQI+ friendly workplaces.
キャリアも、働き方も、自分らしく | Create your own career and workstyle
このほか、次のような社内制度を設け、誰もが自分らしくキャリアを歩み、働くことをサポートしています。
- UFLP365:いつでも、世界中どこからでも、何回でも、大学1年生〜既卒3年以内まで応募できる新卒採用制度
- PDP/FFP/Unilever Future Leaders’ Programme:世界共通の公正な人事評価・育成制度
- WAA (Work from Anywhere and Anytime):働く時間・場所を自分で決められる柔軟な働き方
- WAAP (WAA for Parallel Careers):複業人材募集プラットフォーム
≫ 詳しくはこちら:Be Yourself:キャリアも、働き方も、自分らしく | Unilever
Unilever Japan has policies and practices to support everyone to design career they wish as well as pioneering new, flexible ways of working.
- UFLP365: Recruiting process which allows university freshmen to those who graduated university
- within 3 years to apply for Unilever jobs any time, from anywhere.
- PDP/FFP/Unilever Future Leaders’ Programme: Global evaluation and development process.
- WAA (Work from Anywhere and Anytime): Flexible ways of working
- WAAP (WAA for Parallel Careers): A platform for those who want to find Unilever jobs as a parallel work
エド・ブリオラ社長からのメッセージ | A message from Edo Briola, President of Unilever Japan
ユニリーバ・ジャパンの社長に2024年8月に就任したエド・ブリオラは、キャリアを通じて、EDIに関する取り組みを推進してきました。国連やイタリア政府での仕事を経験後、ユニリーバではダヴ セルフエスティーム プロジェクトのグローバル責任者を務め、200万人以上の若者にボディ・コンフィデンス(身体への肯定感)とセルフエスティーム(自己肯定感)を高める教育プログラムにおいてグローバルな規模でイニシアチブを展開しました。
そして現在ユニリーバ・ジャパンでは、取締役会の60%が女性となり、日本の企業においてユニークです。
プライドは毎年、私たちがもっと努力し続けなければならないことを思い出させる重要な節目だと思います。私たちは家族や子供たちをここに連れてくるべきです。この変化には私たち全員が必要です。
Edo Briola was appointed as the president of Unilever Japan Customer Marketing in August, 2024. He has been spearheading initiatives on Equity, Diversity and Inclusion throughout his career. After early work experiences working for the United Nations and the Italian government, at Unilever he has been the Global head of the Dove Self-Esteem Project, the world’s largest initiative educating over 200m young people on body confidence and self-esteem.
Today, at Unilever Japan he leads a 60% female board – a unicum across Japan businesses.
“I think Pride is one of those milestones that every year reminds us we must do more, we must keep fighting. We should all bring our families here, our children here. Because this change requires all of us.” says Edo.
ユニリーバについて | About Unilever
ユニリーバは世界190か国で毎日34億人に製品をお使いいただいている世界有数の消費財メーカーです。代表的なブランドは、ラックス、ダヴ、ネクサス、ヴァセリン、プラウドメンなど、ビューティ&パーソナルケア、ホームケアをはじめホームケア、食品、アイスクリーム製品を提供しています。
「輝く毎日をすべての人に」というパーパス(目的・存在意義)のもと、「気候変動」「プラスチック」「自然の保護と再生」「エクイティ、ダイバーシティ、インクルージョン」「働き方」といった環境・社会の課題にも早くから取り組んできました。さまざまなパートナーの皆さまとともに、誰もが自分らしく、いきいきと幸せに暮らせるような未来に向かって、これからも変化を積み重ねていきます。
≫ 詳しくはこちら:ユニリーバ・ジャパン ウェブサイト
Unilever is one of the world’s leading consumer goods company, with sales in over 190 countries and products used by 3.4 billion people every day. Our brands include Lux, Dove, Nexxus, Vaseline, and Proudmen. Our purpose is to BRIGHTEN EVERYDAY LIFE FOR ALL. The Unilever Compass, our sustainable business strategy, is set out to help us deliver superior performance while improving the health of the planet; improving people’s health, confidence and wellbeing; and contributing to a fairer and more socially inclusive world.
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